TELEFONISCHE HULPLIJNEN
EEN LUISTEREND OOR GEZOCHT?
Er zijn verschillende landelijke en lokale telefonische hulplijnen. Kijk hieronder voor een aantal mogelijkheden!
Rode Kruis Hulplijn
Heb je een luisterend oor, advies of extra hulp nodig omdat je in quarantaine of thuisisolatie zit? Dan kun je contact opnemen met de Rode Kruis Hulplijn via 070-4455888. Dit nummer is van maandag t/m vrijdag bereikbaar tussen 9:00 – 17:00 uur.
Meer informatie over deze en andere activiteiten van het Rode Kruis vind je op hun website.
De Luisterlijn
Wil je even praten? Voor een luisterend oor of een goed gesprek is er de Luisterlijn. Deze kun je dag en nacht bellen voor een anoniem en vertrouwelijk gesprek op landelijk nummer 088-0767000 of lokaal (Eindhoven) 040-212 55 66. Je kunt ook chatten of mailen. Kijk hiervoor op de website: www.deluisterlijn.nl
De Kindertelefoon
Ben jij onder de 18 en wil jij graag met iemand praten omdat je misschien bang of verdrietig bent of omdat er iets anders aan de hand is? Je kan iedere dag de Kindertelefoon bellen op telefoonnummer 0800 - 0432 van 11.00 tot 21.00 uur. Je kan ook chatten met iemand of het forum bekijken, er iets op plaatsen of op anderen reageren. Alle informatie vind je op de website www.kindertelefoon.nl.
MIND Korrelatie
MIND Korrelatie staat klaar voor hulp bij psychische en sociale problemen. Deze organisatie werkt met professionele hulpverleners, zoals maatschappelijk werkers, psychologen en pedagogen. Deze hulpverleners zijn te bereiken van maandag tot en met vrijdag van 09:00 tot 21.00 uur op telefoonnummer 0900-1450. Ook is er de mogelijkheid om te chatten (ma t/m vrij van 09.00-20.30uur) , een mail te sturen of via Whatsapp (06-13863803) van ma t/m vrij van 09.00-17.30 uur. Kijk op de website www.mindkorrelatie.nl voor alle informatie.
KBO-PCOB Ouderen-Infolijn
Deze speciale telefoondienst is voor ouderen die zich zorgen maken over de risico’s van het coronavirus en daarover vragen hebben. Ook kun je advies vragen wat wijsheid is in deze periode, bijvoorbeeld over je activiteiten als vrijwilliger. Ook is de telefoondienst bedoeld voor mensen die behoefte hebben even iemand te spreken, omdat ze zich eenzaam voelen nu veel activiteiten stilliggen.
De Ouderen-Infolijn is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur via 030-3400600.
De medewerkers van KBO-PCOB bieden je graag een luisterend oor.
Je kunt ook in een andere taal te woord gestaan worden door vrijwilligers die zelf een Caribische, Chinese, Italiaanse, Marokkaanse, Molukse, Spaanse, Surinaamse of Turkse achtergrond hebben. Hiervoor wordt samengewerkt met de seniorenorganisatie Netwerk van Organisaties van Oudere Migranten (NOOM). Kijk voor informatie op de website van KBO PCOB.
Ons Gesprek van KBO-Brabant
Senioren in Noord-Brabant kunnen via het initiatief Ons Gesprek van KBO-Brabant praten met getrainde vrijwilligers over zingeving en levensvragen. Een gesprek aanvragen kan via (073) 644 40 66. Meer informatie vind je op de website van het KBO.
Gesprek over levensvragen via het Humanistisch Verbond
Het Humanistisch verbond heeft een speciaal telefoonnummer voor levensvragen: 085-004 3063. Je kunt daar een gesprek aanvragen met een humanistisch geestelijk verzorger, een professionele gesprekspartner die je steunt bij levensvragen. Meer informatie vind je op de website van het Humanistisch Verbond.
Telefoonlijn ANBO
Heb je een vraag over het coronavirus, maak je je zorgen of wil je gewoon even een praatje maken? Dan kun je terecht bij Ouderenbond Anbo, ook als je geen lid bent. Zij zijn tijdens kantooruren bereikbaar op telefoonnummer 0348 - 46 66 66 voor een goed gesprek en een luisterend oor. Meer informatie vind je op de website www.anbo.nl
Telefonische coronahelpdesk voor nieuwkomers in Nederland
Getrainde vrijwilligers staan mensen te woord in het Arabisch of Tigrinya. Doel van de helpdesk is om nieuwkomers beter te informeren en te beschermen tegen het coronavirus. De helpdesk is een initiatief van Corona Actiecomité Statushouders (CAS) en richt zich op statushouders met vragen over hun gezondheid en de crisismaatregelen: bij statushouders bestaat vaak onduidelijkheid over de werksituatie, de bereikbaarheid van overheidsinstanties zoals de sociale dienst, IND en het COA maar ook thuisonderwijs voor kinderen roept veel onzekerheid op. De Corona Helpdesk Statushouders beantwoordt deze vragen telefonisch. In geval van complexe vragen zijn er tweedelijnsspecialisten die begeleiding bieden.
De Corona Helpdesk Statushouders is op maandag t/m vrijdag van 14.00 tot 16.00 uur te bereiken op 085-5808800. Meer informatie vind je op cashelpdesk.org.
Ipractice
Om te praten over de gevolgen van corona op jouw mentale gezondheid kun je ook contact opnemen met het coronahulp-initiatief van Ipractice. Het telefoonnummer van het loket is 085-0294613. Ook online is het loket bereikbaar voor educatie en vragen: www.ipractice.nl/corona
Mantelzorglijn van Mezzo
De Mantelzorglijn is beschikbaar voor informatie over mantelzorg en het coronavirus via de website www.mantelzorg.nl en op telefoonnummer 030–7606055.
113 Zelfmoordpreventie
113 Zelfmoordpreventie is 24 uur per dag bereikbaar voor mensen die denken aan zelfdoding of zich zorgen maken over iemand die aan zelfdoding denkt. Telefonisch bereikbaar op: 113 óf op het gratis telefoonnummer 0800-0113 of via chat op: https://www.113.nl/ik-denk-aan-zelfmoord/hulplijn