Het Taalcafé in Eersel vindt wekelijks plaats met uitzondering van de basisschoolvakanties. Iedere maandag in de Eikenburg 9:30-11:00 uur en op woensdag 10:00-11:30 uur en 14:00-15:00 uur in de Bibliotheek in Eersel. De locatie in de bibliotheek is ideaal omdat men gebruik kan maken van de mogelijkheden van de bibliotheek qua internet, collectie boeken en (les)materialen.
Mensen uit alle windstreken zijn welkom in het Taalcafé. Er wordt met thema’s of onderwerpen gewerkt en de bezoekers mogen aangeven welke onderwerpen besproken worden. De insteek is dat er door de bezoekers gepraat kan worden en praten wordt afgewisseld met oefeningen en spelletjes. Onderwerpen zijn o.a. feesten in Nederland, kleding en mode, Prinsjesdag, maar ook tegenstellingen in de Nederlandse taal, gezondheid enz. En anders dan de naam doet vermoeden, wordt er alleen koffie en thee gedronken in en tijdens het Taalcafé.
Deze activiteit is een onderdeel van het DigiTaalhuis. Het DigiTaalhuis is een samenwerking tussen Bibliotheek De Kempen, Stichting Lezen en Schrijven, Gemeente Bladel, Taalkracht en Cordaad Welzijn.
Vanaf nu gaan we iedere donderdag een meewerkdag in het klein organiseren. Er is plek voor twee vrijwilligers waarmee we aan de slag gaan. We zullen op deze donderdagen verschillende projecten aanpakken. Dit verschilt per seizoen. Je zult goed verzorgt worden bij ons en vol groene moed en een frisse geest weer naar huis gaan. Geïnteresseerd lees dan verder.
Meewerkdag: Elke donderdag!
Vanaf nu gaan we iedere donderdag een meewerkdag in het klein organiseren. Er is plek voor twee vrijwilligers waarmee we aan de slag gaan. We zullen op deze donderdagen verschillende projecten aanpakken. Dit verschilt per seizoen. Je zult goed verzorgt worden bij ons en vol groene moed en een frisse geest weer naar huis gaan. Geïnteresseerd lees dan verder.
Deze dag is verzorgd met lunch en je zal qua eten en drinken niets te kort komen. De dag begint om 09:00 en we zullen eindigen rond 15:00.
Wat jij van deze dag kan verwachten?
Heerlijk bezig zijn in de natuur.
Leren over een voedselbos en alles waar daarbinnen speelt.
Kennismaking met een leuk team met dezelfde intresses.
Ontspanning en verbinding.
Gezelligheid.
Wat wij van jou verwachten?
Dat je na aanmelding aanwezig bent, of je tijdig afmeld indien je verhinderd bent
Dat je de informatie die we van te voren naar je sturen doorleest
Goede zin! Want het gaat gewoon een hele leuke dag worden.
Het Taalcafé in Eersel vindt wekelijks plaats met uitzondering van de basisschoolvakanties. Iedere maandag in de Eikenburg 9:30-11:00 uur en op woensdag 10:00-11:30 uur en 14:00-15:00 uur in de Bibliotheek in Eersel. De locatie in de bibliotheek is ideaal omdat men gebruik kan maken van de mogelijkheden van de bibliotheek qua internet, collectie boeken en (les)materialen.
Mensen uit alle windstreken zijn welkom in het Taalcafé. Er wordt met thema’s of onderwerpen gewerkt en de bezoekers mogen aangeven welke onderwerpen besproken worden. De insteek is dat er door de bezoekers gepraat kan worden en praten wordt afgewisseld met oefeningen en spelletjes. Onderwerpen zijn o.a. feesten in Nederland, kleding en mode, Prinsjesdag, maar ook tegenstellingen in de Nederlandse taal, gezondheid enz. En anders dan de naam doet vermoeden, wordt er alleen koffie en thee gedronken in en tijdens het Taalcafé.
Deze activiteit is een onderdeel van het DigiTaalhuis. Het DigiTaalhuis is een samenwerking tussen Bibliotheek De Kempen, Stichting Lezen en Schrijven, Gemeente Bladel, Taalkracht en Cordaad Welzijn.
Onze vereniging stelt zich ten doel het bevorderen en doen beoefenen van de wandelsport in al zijn verschijningsvormen.
Dit doet de vereniging door wandelingen voor een breed publiek te organiseren.
Meer informatie vind je op onze website www.degrenslopers.nl
Steeds meer mensen zijn regelmatig of vaker alleen, hebben weinig sociale contacten en/of komen nauwelijks de deur uit.
Daarom staat iedere dinsdagmiddag tussen 14.00 en 16.00 uur de koffie en thee klaar in de foyer van de Muzenval. Wij organiseren dan ’t Trefpunt; een gezellig samen zijn voor mensen die wat meer sociale contacten willen. We kletsen over het weer, over activiteiten die in het dorp georganiseerd worden, over vroeger, over huisdieren en onze interesses. Kortom we bespreken het leven.
’t Trefpunt is iedere dinsdagmiddag tussen 14.00 uur en 16.00 uur in de foyer van de Muzenval.
’t Trefpunt is gratis te bezoeken. Voor koffie en thee wordt gezorgd.
Het Taalcafé in Eersel vindt wekelijks plaats met uitzondering van de basisschoolvakanties. Iedere maandag in de Eikenburg 9:30-11:00 uur en op woensdag 10:00-11:30 uur en 14:00-15:00 uur in de Bibliotheek in Eersel. De locatie in de bibliotheek is ideaal omdat men gebruik kan maken van de mogelijkheden van de bibliotheek qua internet, collectie boeken en (les)materialen.
Mensen uit alle windstreken zijn welkom in het Taalcafé. Er wordt met thema’s of onderwerpen gewerkt en de bezoekers mogen aangeven welke onderwerpen besproken worden. De insteek is dat er door de bezoekers gepraat kan worden en praten wordt afgewisseld met oefeningen en spelletjes. Onderwerpen zijn o.a. feesten in Nederland, kleding en mode, Prinsjesdag, maar ook tegenstellingen in de Nederlandse taal, gezondheid enz. En anders dan de naam doet vermoeden, wordt er alleen koffie en thee gedronken in en tijdens het Taalcafé.
Deze activiteit is een onderdeel van het DigiTaalhuis. Het DigiTaalhuis is een samenwerking tussen Bibliotheek De Kempen, Stichting Lezen en Schrijven, Gemeente Bladel, Taalkracht en Cordaad Welzijn.
Kom erbij. Proef de sfeer. Laat je verrassen.
Achter de deuren van het Kempenmuseum ontstaat iets nieuws.
Een museum in beweging. Een plek waar verhalen van de Kempen opnieuw tot leven komen. Vrijwilligers bouwen hier samen aan een plek vol verhalen. Met herinneringen, tradities en objecten die een nieuw gezicht krijgen. Melkflessen keren terug in de presentatie.
Aan een grote Kempentafel groeit een landschap van de Kempen – met kerktorens uit de streek. En onder die tafel ontstaat zelfs een speelse plek voor kinderen.
Op zoek naar nieuwe gezichten.
Het Kempenmuseum zoekt vrijwilligers die mee willen bouwen aan dit nieuwe verhaal.
Mensen die het leuk vinden om:
• bezoekers te ontvangen
• verhalen te delen
• te helpen in de horeca
• mee te werken in de tuin
• onderhoud te ondersteunen
• mee te denken over tentoonstellingen en activiteiten
Ervaring is niet nodig.
Wat telt is enthousiasme, betrokkenheid en samen willen maken. Vrijwilligers bepalen zelf wanneer en hoe vaak zij actief zijn. Je komt terecht in een warme groep mensen die samen bouwt aan een bijzondere plek voor de Kempen.
Kom kijken. Word onderdeel van het verhaal.
Op woensdag 17 juni om 14.00 uur opent het Kempenmuseum de deuren voor iedereen die nieuwsgierig is naar vrijwilligerswerk. Je wordt ontvangen met koffie en iets lekkers. Je krijgt een korte presentatie over het vernieuwde museum en een blik op hoe het eruit gaat zien. Daarna loop je mee door het museum. Op verschillende plekken vertellen vrijwilligers over hun bezigheden: receptie, horeca, tuin, onderhoud en evenementen.
Iedereen die geïnteresseerd is, is van harte welkom.
Locatie: Kempenmuseum, Kapelweg 2, Eersel
Datum: Woensdag 17 juni
Tijd: 14.00 uur
Samen geven we de geschiedenis een gezicht.
Heb je een (ex)partner met (mogelijk) autisme?
Dan ben je welkom om deze bijeenkomsten bij te wonen.
Samenleven met een partner met autisme kan moeilijk zijn. Hoeveel mensen in je omgeving begrijpen echt hoe het is om een partner met autisme te hebben? Hoe eenzaam je je kunt voelen in de relatie en hoeveel energie het je kan kosten?
In deze lotgenotencontactgroep komen mensen bij elkaar die een (ex-)-partner hebben met
(een vermoeden van) autisme. Het doel van de bijeenkomsten is vooral het isolement te doorbreken waarin deze partners zich vaak bevinden, en ook om steun bij elkaar te vinden. Als je te maken hebt met autisme in de relatie kunnen er allerlei specifieke problemen ontstaan. Gevoelens van eenzaamheid, van rouw om wat er niet is in de relatie, van het zich niet begrepen voelen door de partner en de omgeving, van zich schuldig voelen.
Tijdens de bijeenkomsten is er sprake van herkenning en krijgen deelnemers vaak handvatten aangereikt.
Door anderen vaak onopgemerkt leed wordt op een lotgenotenochtend vaak wél opgemerkt.
Lotgenotencontact kan een goede ondersteuning bieden in het proces van erkennen en herkennen als je met autisme in de relatie te maken hebt. Lotgenotencontact blijkt vaak een waardevolle aanvulling te zijn op eventuele professionele hulp.
Deze ochtend wordt geleid door 2 vrijwilligers van AIC De Kempen.
Aanmelden is verplicht via www.nva-nb.nl onder AIC De Kempen. Je kunt je nu aanmelden voor de bijeenkomst van 18 juni 2026.
In het Aquinohuis in Bergeijk organiseren wij om de zes weken op de vrijdagochtend een bijeenkomst voor vrouwen met ASS, van verschillende leeftijden en in verschillende levensfasen. Dit is een gespreksgroep van lotgenoten in een informele en gezellige sfeer, wij komen bij elkaar om ervaringen en informatie te delen en van elkaar te leren. Deze ochtenden worden als zeer prettig ervaren, er is veel behoefte aan contact met gelijkgestemden.
Wat de deelnemers erg waarderen is dat er begrip is bij de toehoorders, begrip die zij vanuit de eigen omgeving vaak missen, in onze groep hoeven ze niets uit te leggen, men weet precies wat er bedoeld wordt en dit zonder oordeel.
Ook kunnen de gesprekken troost bieden, hoewel wij regelmatig moeten lachen. Humor en relativeren vinden wij belangrijk en kan zeker helpend zijn.
In Bladel wordt eens in de 9 weken een contactgroep georganiseerd voor ouders van dochters met autisme.
Speciaal voor ouders van dochters omdat de ervaring heeft geleerd dat dit net wat anders is dan bij jongens met autisme.
Tijdens deze avond kan ieder volledig open zijn, mag alles verteld worden en blijft alles binnen de groep.
De avonden met gelijk gestemden hebben een aangename sfeer en onder het genot van een kopje koffie of thee, mag/kun je jezelf zijn.
Met mensen die je begrijpen, zonder dat je alles hoeft uit te leggen, delen we ervaringen en leren we van elkaar.
Soms wordt er vooraf een onderwerp afgesproken en soms bespreken we wat er ter tafel komt.
Ik wil naar een inloop, kan ik zo maar binnenlopen?
Ja, wij willen geen drempel opwerpen voor mensen die graag willen komen praten met onze vrijwilligers die allemaal ervaringsdeskundige zijn. Alles wat er besproken wordt gebeurt in het volste vertrouwen, en blijft binnen de muren van het gebouw.
Wat kun je verwachten van een inloop moment?
Onze vrijwilligers zitten klaar om met je in gesprek te gaan. De gesprekken kunnen over allerlei zaken gaan, die met autisme te maken hebben. Deze vrijwilligers hebben in hun persoonlijk leven en/of hun werk met autisme te maken en kunnen je hierdoor praktijkgericht advies geven.
Voor advies of informatie ben je bij ons op de juiste plaats Maar ook als je gezellig wilt langskomen voor een praatje, ben je van harte welkom bij ons AIC.
Je hoeft geen lid te zijn van de NVA, maar mag natuurlijk wel. Er zijn geen kosten aan verbonden.
Aanmelden hoeft niet.